Ovnsbakt laks med en smak av høst

Å ha laks regelmessig på menyen er ikke bare godt for smakens skyld!

Visste du…

  • at laks og andre fete fisker som ørret og makrell inneholder massevis av omega 3, som forebygger hjerte- og karsykdommer? Dagens kosthold til folk flest har skapt en ubalanse mellom omega 6 og 3, og vi får i oss alt for mye omega 6. Omega 3 virker betennelsesdempende, senker blodtrykket og øker blodgjennomstrømningen i hjernen – Hipp hurra, omega 3 er BRA! 🙂
  • at laksens høye innhold av protein bygger og vedlikeholder alle kroppens celler.
  • at laksen inneholder vitamin D, som nordmenn ofte får i seg litt for lite av. Vitamin D er nødvendig for kalsiumbalansen i kroppen og bidrar til å vedlikeholde og styrke skjelettet vårt.

Det kan sies mye om lakseoppdrett og måten vi i dag dyrker fram diverse råvarer, men når alt kommer til alt mener jeg at det beste du kan gjøre er å være obs på hva du velger å kjøpe. Om økologisk, fersk eller enda bedre fisket selv er tilgjengelig, så velger jeg allid det.

Så! over til dagens middagstips.

Ingredienser

  • Laksefilet
  • Søtpotet
  • Gulrot
  • Økologisk babyleaf salat
  • Rødløk
  • Sopp
  • Purreløk
  • Smør, salt og pepper

SAM_4423

Hvordan

  1. Jeg starter med å sette på ovnen på 200grader (over- og undervarme)
  2. Kok en stor søtpotet i vann med litt salt i 20 min og gulrøtter i en annen kasserolle i 12-15 min.
  3. Når poteten(e) og gulrøtter koker setter jeg inn laksen (15 min) i ovnen og setter på en stekepanne.
  4. Kutt kjapt opp en neve sopp, rødløk og purreløk.
  5. En god klump smør smeltes i stekepanna. Ha i sopp/løk blandingen og krydre gjerne med litt salt og pepper.
  6. Når søtpoteten er ferdig moser jeg den med stavmikser evt. et glass sammen med en halvt glass vann og litt krydder for smak. 
  7. Nyt!

 

Kilder
Les mer om Omega 3-6 her:
 http://www.bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/821-forholdet-mellom-omega-3-og-omega-6
Les mer om Laks og sjømat her: http://www.godfisk.no/Sjømatskolen

Legg igjen en kommentar